14.12.10

Lugemisoskusest

Portaal Koolielu kirjutab:
Lugemisoskuse omandamist on aastakümnete jooksul põhjalikult uuritud. Mitmed uurimused on näidanud, et lapse lugemisoskuse omandamine on kooskõlaline tema varasema keelelise arengu tasemega (DeThorne, Petrill, Schatschneider, Cutting, 2010). Reeglipärase kirjasüsteemiga keele, nagu eesti keel, puhul on tähtede tundmine koolieelses eas üks oluline lugemisoskuse arengut ennustav tegur. Kokkupuude kirjalike tekstidega soodustab huvi teket tähtede õppimise vastu. Seda huvi saab omakorda kasutada häälimise ja häälikanalüüsiga tegelemisega soodustamiseks ning see arendab lapse teadlikkust häälikutest (Lerkkanen, 2007; Savage, Pillay, Melidona, 2008; Sunseth, Bowers, 2002; Vassen, Blomert, 2010). Kui laps teab tähe kirjapildile vastavat häälikut ja vastupidi, on ta omandanud ühe olulise lugemise osaoskuse. Tähtede äratundmise ja meeldetuletamise kiirus on, lisaks teadmistele häälikute ja tähtede kohta, hea lugemisoskuse aluseks (Vaessen, Blomert, 2010; Kirby, Roth, Desrochers, Lai, 2008; McCardle, Scarborough, Catts, 2001).

Heal lugemisoskusel on oluline osa lapse edaspidisel õpiedukusel. Hea lugemisoskus on vajalik muu hulgas motivatsioonilanguse ja õpiraskuste ennetamiseks . On leitud, et hea lugemisoskusega lastel on vähem käitumis- ja emotsionaalseid probleeme ja head sotsiaalsed suhted eakaaslastega.
Samuti on kindlaks tehtud, et mida kiiremini laps lugema õpib, seda paremini ta edaspidi koolis hakkama saab.

No comments:

Post a Comment